Sunday, October 9, 2011

:: halo ::

Korang tengok tak bulan kat luar tu sekarang (9 oktober, 11.30 malam)???
Cantik giler! Subahanallah... Seumur hidup aku, tak pernah lagi aku tengok kejadian ni. Ni la first time. Siapa tak tengok, memang rugi laaa...

Kalau nak tau, kejadian ini dipanggil Lingkaran Halo. Lingkaran halo adalah lingkaran putih atau berwarna atau lingkaran pelangi di sekitar benda angkas (misalnya bulan atau matahari). Lingkaran halo timbul kerana pemantulan dan pembiasan sinar bulan dan matahari oleh titik-titik wap air di udara.

Bila lapisan atmosfer bersuhu tinggi, akan berbentuk titik-titik wap air yang halus, sehingga terjadi halo putih, bila atmosfer bersuhu rendah, titik-titik wap air yang terbentuk cukup besar sehingga akan terjadi halo berwarna atau halo berlingkaran pelangi.

Kepada sesiapa yang nak berpacaran ke, nak bertunang ke, nak kahwin ke, cepat-cepatlah keluar dari rumah anda sekarang jugak. Ajak pasangan anda sekali ye. Lamarlah pasangan anda di bawah sinaran bulan sekarang. Hehe #sweet

p/s : "do you?" "I do"
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

5 comments:

  1. perghh! lom pernah lg jumpa ade org xplain se-detail nie. mostly just post gambar je. nice! :)

    ReplyDelete
  2. sweet jugak en cara propose camtu :)

    ReplyDelete
  3. pw3ncess apple : HªHªHª just explaination biasa je la..
    Syue : HªHªHª suruh ur bf propose mcm tu k..tp terpaksa la tunggu lingkaran halo kembali nnt..HªHªHª

    ReplyDelete