Sunday, August 15, 2010

:: mee jawa ::


5 hari dah kita berpuasa...bagi yang belum berpuasa tu...puasalah kamu, sebelum kamu dipuasakan..hahaha... kali ni, aku nak share dengan korang semua, menu favourite aku time puasa macam ni....

mak aku dah tau bebeno dah selera tekak aku ni..hahaha...sebenarnya, tak kira bulan puasa ke, bulan tak puasa ke, aku memang gila dengan mee jawa...tapi mee jawa yang mak aku sendiri buat la...kalau mee jawa yang kat kedai tu, aku kureng sikit nak layan...yang paling marvellous adalah mee jawa mak aku tu...
haish...lapar lak rasa nya ni...bulan-bulan puasa macam ni kalau bercakap pasal makanan, memang berkeroncong je perut, kan?? haha...


kenapa aku suka mee jawa??
entah lah...aku suka rasa mee jawa tu...tapi make sure mee jawa tu takde campuran ape-ape seafood...kalau korang nak tau, aku pun pandai gak masak mee jawa ni..hahaha... aku belajar dari mak aku...pernah gak lah aku masak dua tiga kali masa masih study dulu...

ye la, kalau nak tunggu mak aku masak, terpaksalah aku mengidam selama 5 bulan...
time cuti sem, barulah aku dapat rasa mee jawa mak aku...nak tak nak, aku pun belajarlah dari mak aku....at least, bolehlah aku bagi tau kat sesape, aku ni pandai memasak..hahaha... ala..senang je la babe nak masak mee jawa ni...

nak tahu bahan-bahannya?

korang sediakan :

ubi keledek (kalau takde ubi keledek, leh je pakai kentang),
ayam,

serbuk kari ayam,

serbuk kurma,
tepung jagung,
mee kuning,

bawang merah,

bawang putih,

serai,

gula,

garam,

ajinomoto,

telur...

tu je bahan-bahannya...

cara memasaknya :
1) mula-mula korang panaskan air dan masukkan ayam dalam air tu...biar ayam tu mendidih sampai masak...

2) sementara menunggu ayam tu masak, korang rebuskan pulak ubi keledek sampailah ubi tu lembut...lepas je ubi keledek tu masak direbus, korang tuskan ubi tu dan potong ubi tu menjadi dadu...bukan ape, kalau korang potong ubi tu menjadi dadu, senang sikit korang nak blend ubi tu nanti...korang leh masukkan bawang merah dan bawang putih semasa korang nak mengisar ubi keledek tu...masukkan 2, 3 ulas bawang je...tak payah banyak sangat...

3) lepas ubi keledek tu dikisar sampai lumat, korang campurkan dan gaulkan serbuk kari ayam, serbuk kurma bersama dengan ubi keledek yang siap dikisar tu...

4) sambil korang sibuk dengan langkah 2 & 3 tu, korang jangan lupa dengan ayam korang tadi...kang kering lak air didihan tu...tak pasal-pasal kuali terbang lak..hahahaha....bila ayam tu dah masak, korang kena keluarkan aym dari air didihan ayam tu...air didihan ayam tu, korang jangan buang lak...lepas korang keluarkan ayam dari air didihan ayam tu, korang masukkan hasil campuran ubi keledek dengan serbuk kari dan serbuk kurma ke dalam air didihan ayam tersebut...ingat, jangan buang air didihan ayam itu ye!!!

5) lepas tu, panaskan hasil campuran tadi sehingga betul-betul mendidih...masukkan juga serai ke dalam campuran tersebut...sementara menunggu campuran tersebut mendidih, korang ambil balik ayam korang tadi tu...dan carik-carikkan isi ayam korang tu.... selepas dicarik, korang masukkan isi ayam yang dicarik tu ke dalam campuran air didihan ayam bersama ubi keledek, serbuk kari dan serbuk kurma tu....korang jangan lupa masukkan bahan perasa ke dalam campuran...kang tak sedap lak kuah mee jawa korang nanti...aku pulak korang salahkan nanti sebab ajar ajaran sesat....hahaha...

6) kat dapur yang lain, korang rebuskan pulak mee kuning dan telur.

7) selepas langkah ke-5 korang berjaya, maka hiaskanlah mee jawa korang mengikut kreativiti masing-masing...akhir sekali, nikmatilah mee jawa korang seenak-enaknya ye....

hehehehe...selamat mencuba!!!


p/s :: lama nya nak berbuka ni....

3 comments:

  1. siyes! mee jawa ruff memang terbaekk yang aku pernah makan... syabas beb! rindu nak makan masakan ko... huhu~~

    ReplyDelete
  2. mak seh...tu yang aku malas masak..sbb kalau aku masak, mmg sedap..hahaha..poyo r!

    ReplyDelete
  3. eceh... ko memang.. ingat dah bertobat! try menu lain lak! aku nak rasa..

    ReplyDelete