Powered By Blogger

Tuesday, August 10, 2010

:: memanusiakan manusia ::

salam salam...haish...lama dah aku tak berkongsi cerita dengan korang semua, kan? lama aku menyepi...nak buat macam mana, aku busy sebulan ni...nak mengadap lappy pun dah malas...hehe...kenapa aku busy? aku pergi mana? aku buat apa?

aku tak pergi mana-mana pun...selepas je aku sampai sarawak penghujung bulan jun lepas, aku pun terus je berkerja...hehe..yup, aku dah kerja sekarang...sebab tu la aku agak busy...yang aku sempat, bermuka buku (facebooking) je...tu pun aku update status je...nak berkomen-komen kat facebook pun jarang dah sekarang ni...kepada rakan-rakan taulan sekalian, sorry banyak-banyak kalau aku tak leh nak komen status korang sangat...

nak tahu tak aku kerja apa sekarang? hehehe..mesti ada yang kurang percaya dengan perkerjaan aku sekarang ni...hehehe

sebenarnya sekarang ni aku dah sebulan mengajar...dalam bahasa pendeknya, aku dah jadi cikgu...alhamdulillah...akhirnya, dapat jugak aku tukar kerja..daripada penanam anggur kepada cikgu...dapat gak aku capai impian mak aku...dia nak sangat aku jadi cikgu ni..this is for you, mum! aku mengajar kat tempat aku menuntut ilmu masa masih berdarah manis dulu..hahaha...nak dijadikan cerita, aku telah kembali ke tempat asal aku...dapat gak aku berbakti balik kat tempat aku meniarap dan merangkak dulu...hahaha...

tak mudah menjadi seorang cikgu ni...barulah aku dapat rasa perit jerih cikgu aku dulu...bukan senang nak memanusiakan seorang manusia...hurm...kalau dapat students yang nauzubillahminzalik, wallahualam je la...

buat pertama kalinya dalam hidup aku, tepat je pukul 12.40pm, 1 julai 2010, aku telah menerima ucapan "Selamat petang, Cikgu"...haish, tak pernah sebelum-sebelum ni, orang bagi ucapan macam tu kat aku...gembira?gugup?gementar? semua feeling ada...hahahaha..."boleh ke aku mengajar ni?" tu la soalan pertama dalam hati aku ni..hahaha...."ahhhhh, bedal je la...kalau cikgu aku dulu boleh, kenapa aku tak boleh pulak" pandai aku bermonolog dengan diri aku sendiri...hahaha...

ramai gak yang tak percaya aku jadi cikgu sekarang ni...
"ruff, ko jadi cikgu? aku rasa muka ko patut kat tv tu.."
"apa? ko jadi cikgu? hahahahaha"
"macam mana ko boleh jadi cikgu ni? kalau nak tengok gaya, ko langsung takde gaya cikgu"
"boleh ke ko mengajar ni?hahaha"
"muka ko memang tak layak nak jadi cikgu ni, ruff! kesian budak-budak sekolah tu nanti.hahaha"
itulah antara dialog kawan-kawan aku bila ada yang tahu aku kerja apa sekarang ni...haha...
belum try, belum tau bai! hahaha...ini ruff la!!! hahaha...
so far, aku suka gak mengajar ni...tu pun kalau aku masuk kelas favourite aku...kalau kelas yang aku tak berapa nak suka, berat je kaki aku ni nak masuk...bukan aku memilih tapi students zaman sekarang ni berbeza sangat daripada students zaman aku masih bergelar pelajar...apa yang beza?? yang tu, aku off record...hahaha...tak boleh nak komen apa-apa...hahaha...setakat mengajar ni, aku takde masalah apa pun...lagi pun, aku mengajar bahasa melayu dan sejarah...memang aku pakar! hahaha...tapi takde la pakar macam Za'ba...hehehe...
nak tengok aku mengajar macam mana?hahaha...jadilah anak murid aku dulu! hehehe...



selepas sebulan lebih aku mengajar, tibalah masa yang aku tunggu-tunggu..hahaha...gaji time!!! hahahaha....alhamdulillah! bila gaji pertama masuk, aku rasa macam aku telah gi terapi je..haha..mane tak nya, penat lelah aku selama 20 tahun aku belajar, akhirnya aku dapat gak ganjarannya...nak tahu apa perasaan nya? korang kerja la dulu k...hehehe...walau pun aku belom dapat lagi terima gaji degree aku tapi it's ok kot...nanti-nanti pun aku dapat gak gaji gred degree aku...masyuk-masyuk....hahaha....

anyway, inilah penyebab kenapa aku busy sekarang ni...hehe..kat entry lain nanti, aku akan cerita lagi pengalaman aku mengajar k...hahaha...memang banyak yang lucu sepanjang sebulan aku jadi cikgu ni....nanti la ek! *clap clap*

p/s : memanusiakan manusia? =)

No comments:

Post a Comment